Uitnodiging Ceremonie van Besef

Dag van Besef 2026
Dinsdag 30 juni | Surinameplein, Amsterdam
19:00 – 21:00 uur (inloop vanaf 18:00)
Organisatie: Comité 30 juni – 1 juli
Op deze avond staan we stil bij het koloniale- en slavernijverleden, én bij de doorwerking daarvan in het
heden. We herdenken, reflecteren en verbinden ons met de gezamenlijke geschiedenis van de landen die
onderdeel zijn (of waren) van het Koninkrijk der Nederlanden.
De Ceremonie van Besef
Een plechtige bijeenkomst met rituelen, toespraken, zang, gebed, het voorouderritueel, het leggen van
bloemen en kransen, het hijsen van vlaggen en het gezamenlijk zingen van de volksliederen.
Presentatie: Riek Karg en Jorg Lambert
Met bijdragen van o.a.: Wajamu, vertegenwoordiging van het stadsbestuur, Edwin Lieveld (vz comite 30 juni/1 juli) Monique Sanches (vertegenwoordiger inheemsen) vertegenwoordiging bestuur stadsdeel West Bianca Groen-Gallant (directeur NiNsee) Kensly Vrede (kapitein Saramaccaners ) Pasensi Famiri, Heleen
Bustamente, Kizzy, Patrick Valpoort Tradocaz, Wi Kan Doe
Twee minuten stilte
Om precies 20:00 uur staan we, na het zingen van de volksliederen en het hijsen van de vlaggen van alle landen die behoren of behoorden tot het Koninkrijk der Nederlanden, twee minuten stil bij het slavernijverleden. Daarna kijken we vooruit: waar staan we nu, en wat is er nog nodig richting een rechtvaardige toekomst?
Ceremonie van Besef is mogelijk gemaakt door:
